Ladislav Simajchl
CESTOU
DO
EMAUZ
Nedělní cyklus A - adventní
- promluvy k nedělím církevního roku (a ke svátkům svatých)
Napsal: Ladislav Simajchl - autor souhlasí s dalším šířením.
Staženo ze stránek
www.fatym.com.
čtyři svazky:
Jdi na:
2.neděli
3.neděli
4.neděli
Uvedení do bohoslužby
Začíná čas adventní. Do temnot našich dnů svítají červánky příchodu Kristova.
Jeho přítomnost, to je tajemný smysl lidských dějin, smysl našeho života.
Vyjděme mu vstříc, vyhlížejme ho celým adventem.
Uvedení do čtení
První čtení je jímavým dokladem z dávných věků lidstva: Jak starozákonní
prorok z temnot své doby vyhlíží celou silou své víry červánky nového
času, dobu mesiášského království.
Iz 2,1-5
Obsah vidění Izaiáše, syna Ámosova, o Judovi a Jeruzalému.
Stane se v posledních dnech: Pevně bude stát hora s Hospodinovým domem na vrcholu hor, vyvýšena nad pahorky.
Budou k ní proudit všechny národy, budou k ní putovat četné kmeny a řeknou:
Vzhůru, vystupme na Hospodinovu horu, do domu Jakubova Boha! Ať nás naučí svým cestám, choďme po jeho stezkách!
Ze Siónu vyjde nauka, z Jeruzaléma Hospodinovo slovo.
Soudit bude národy, rozsuzovat četné kmeny, že zkují své meče v radlice a svá kopí ve vinařské nože. Nezdvihne
již meč národ proti národu, válce se již nebudou učit.
Jakubův dome, vzhůru, choďme v Hospodinově světle!
Zasloužilí lidé našeho národního obrození dostali čestný titul „národní
buditelé“. Svatý Pavel dnes mluví jako velký buditel všech národů.
Řím 13,37-44
(Bratři a sestry!) Víte, jaký je nyní čas: že vám už nastala hodina, kdy je třeba se probrat ze spánku.
Neboť nyní je nám spása blíže než tehdy, když jsme uvěřili. Noc pokročila, den se přiblížil. Odložme tedy
skutky temnoty a oblečme se do výzbroje světla. Veďme počestný život jako ve dne; ne v hodováních a pitkách,
ne v necudnostech a prostopášnostech, ne ve sváru a závisti. Ale oblečte se v Pána Ježíše Krista a nepečujte
o tělo tak, že by to vyvolávalo žádosti.
V evangeliu Pán Ježíš slibuje, že přijde mezi nás. Ale poslouchejme, co
chce od nás.
Mt 24,37-44
Ježíš řekl svým učedníkům: Až přijde Syn člověka, bude to právě tak jako v době Noemově: Jako totiž v době
před potopou lidé jedli a pili, ženili se a vdávaly až do dne, kdy Noe vstoupil do archy, a nic netušili, až
přišla potopa a všechny zachvátila, právě tak to bude, až přijde Syn člověka.
Tehdy budou dva na poli: jeden z nich bude vzat, druhý ponechán; dvě budou mlít na obilném mlýnku: jedna bude
vzata, druhá ponechána.
Bděte tedy, protože nevíte, který den váš Pán přijde. Uvažte tohle: Kdyby hospodář věděl, v kterou noční dobu
přijde zloděj, jistě by byl vzhůru a nedovolil by mu prokopat se do domu. Proto i vy buďte připraveni, neboť
Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete.
JE ČAS SE PROBUDIT ...
Budík nepatří k věcem, které
jsou nám milé. Každé ráno se rozdrnčí a komanduje nás: Vstávat, už je nejvyšší
čas! Vstávej, ospalče!
Svatý Pavel mluví dnes podobně jak ten budík: „Víte, že vám už nastala hodina,
kdy je třeba probrat se ze spánku!“ Co to svatý Pavel o nás tvrdí? Vždyť on nám
vlastně docela nezdvořile říká, že jsme až dosud spali, že to tak dál nejde, že
se musíme honem honem probudit.
Jak to jen tak svatý Pavel může říct, že spíme? A zrovna teď před vánocemi, kdy
má každý plné ruce práce s chystáním; plno tajných starostí s vánočními dárky.
Hned v další větě nám svatý Pavel říká, jak to míní s tím buzením:
„Nyní je nám spása blíž, než tehdy, když jsme uvěřili.“ Už uteklo hodně času od
našeho křtu: deset, dvacet, padesát, nebo ještě víc roků. Každým dnem se
přibližujeme smrti. Každý den se přibližuje i konec celého světa. Takový svět
jako dnes, jednou skončí, a pak už bude svět pokojnější, krásnější. Ten budoucí
svět bude už docela patřit Bohu, Pánu Ježíši a také všem hodným lidem.
Kdo z nás bude mezi těmi hodnými? Měli bychom na to myslet. Ale my si po celý
rok ani nevzpomeneme, že se den co den blížíme setkání s Pánem Ježíšem. Svatý
Pavel má pravdu: my duchovně spíme!
Proto je tu advent a doba vánoční, která nám setkání s Ježíšem připomene. Proto
svatý Pavel volá: „Probuďte se! Zanechte už skutků temnoty, oblečte se do
výzbroje světla!“
Pavel to míní asi tak, jako nedávno páni na obci. Vedle kostela tu máme park. V
noci tam bylo tma jako v pytli. Scházeli se tam všelijací lidé a vyváděli tam
takové darebnosti, že se lidé báli za tmy parkem procházet. Proto tam obec
nechala postavit stojany se silným světlem. Řekli si asi, že za světla se tam
už nebudou dělat takové skutky temnosti. Také na ulicích dávají lampy, aby
světlo zapudilo špatné činy, které se dějí potmě.
Svatý Pavel tedy po nás chce, abychom nedělali nic, zač bychom se museli na
světle, před Pánem Ježíšem, stydět. Naopak chce, abychom každý svítili jako ty
svítilny na ulici a v parku: abychom svítili dobrem a dělali lidem radost. Že
pak ti hodní budou ještě hodnější a zlí budou méně zlí.
Evangelium nás dnes napomíná stejně: Buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde
v hodinu, kdy se nenadějete. To je pravý smysl adventu, úkol pro nás všechny,
malé i velké děti Boží:
Náš Pán přijde - probuďme se z lhostejnosti, těšme se na příchod Ježíše!
Přijde k nám jednak o vánocích jako dítě, dar z lásky pro tebe.
Přijde až umřeme, jako tvůj Pán.
Přijde na konci světa jako soudce tvůj i všech lidí, celého světa, celého
vesmíru.
Připravujme se v adventu na jeho příchod. Jako přípravu na setkání s Pánem
chceme teď obnovit svou víru. Vstaňme a vyznejme celým srdcem: Já věřím v Boha
...
DNES, NE ZÍTRA
„Co můžeš udělati dnes,
neodkládej na zítřek.“ Známe tohle přísloví od dětství a dnešní evangelium nám
napovědělo, kde asi naši předkové tuto moudrost vzali: „Nevíte, co bude zítra,
- buďte bdělí,“ - slyšeli jsme. A Pavel vyzývá Římany i nás: „Je čas probrat se
ze spánku; den se přiblížil; odložte skutky temnosti!“
Jenže my na svých každodenních zvyklostech neradi něco měníme. Pokud se do
našeho života neprokope nějaký zloděj nemoci, nečekané události, zůstáváme ve
svých pohodlně vyšlapaných bačkorách.
Ale teď je tu advent, začátek nového církevního roku, začátek radostné přípravy
na slavení vánoc. Nejen kolem nás jsou temnoty dlouhých nocí, ale i v nás jsou
mnohé temnoty - a my ty skutky temnot máme v adventu odkládat.
Aha, řekne si někdo, to abych si tedy napsal seznam svých temných skutků, svých
zlozvyků, a každý den ráno a večer si přečetl, co na mně vadí lidem kolem mne,
co na mně vadí mně samotnému, co by na mně vadilo Synu člověka, až budu stát na
jeho soudu. To si tedy musím své chyby a zlozvyky pořád přeříkávat, abych na ně
nezapomněl.
Takové adventní předsevzetí by bylo špatné předsevzetí. S tím bys nikam
nedošel. Pořád si připomínat své chyby - kdepak. Pořád si stavět před oči máme
ten dobrý opak, jací máme být, jací chceme být. Rozumíš tomu: ne negativně, ale
pozitivně. Mám upevňovat v mysli, jak se chci připodobňovat Pánu Ježíši svým
smýšlením, svým chováním, svou láskou.
Toto každodenní úsilí o připodobňování se Kristu, to je osobní advent každého z
nás.
Všichni si rádi zakládáme na tom, jak jsme už velcí: „Já už jsem velká, už je
mi deset! - Já už jsem dospělý, už je mi dvacet! - Já už jsem zralý, už je mi
padesát!“ Ale kolik nedospělosti, nezralosti, kolik dětinskosti s sebou vláčíme
- často po celý život! V každém dítěti je něco z šelmy, která stále bojuje
proti všem o přežití. Jak často říkáš: Já chci! Já nechci! Já požaduji! Já, já!
Vše pro sebe, jiné často nevidím, nevnímám. Kolik dětské krutosti k menším a
slabším, k zmrzačeným, přežívá i u dospělých.
To je tedy adventní otázka pro každého z nás: Jak daleko jsem já, dnes, na
osobní cestě k dospělému člověčenství, k podobě Kristově?
Dlouhá je tahle adventní cesta člověka od JÁ k TY, od sobectví k lásce. Stejně
dlouhá je cesta od TY ke Kristu, k víře a naději. A teprv tohle trojí dělá z
šelmy člověka.
Kdy se na tuto cestu vydat, kdy začít? Evangelium nám říká, že hned. Buď začneš
hned nebo nikdy, když to začneš odkládat na zítra.
Toto je den, dnešní den, který učinil Pán. Dnes, ne zítra.
Chceš-li začít být dobrý až zítra - jsi tedy dnes ještě zlý.
Chceš-li se až zítra usmířit, jsi dnes ještě ve sváru.
Chceš-li začít zítra, dnes nestojíš za nic.
S čímže chceme letošní advent začít? Připodobňovat se ke Kristu svým smýšlením,
chováním, svou laskavostí. Vykročením od JÁ k TY.
Ať se tu tedy o vánocích sejdeme jako dospělejší lidé, jako zralejší
křesťané.
ADVENT V RODINĚ
Žádné období roku není tak
příhodné, aby se rodina navzájem sblížila, srostla, jako doba adventní a
vánoční. Kolik je tu příležitostí ke sblížení členů rodiny, k projevu lásky,
dávání radosti. V těchto dnech Bůh přichází na svět, a chce víc: chce přijít do
našich rodin. My se máme na tuto návštěvu připravovat a těšit, máme mu ji
umožnit.
Ale jen málo rodin prožívá advent takto krásně. Není to zaviněno jen
náboženskou lhostejností, vlažností. Překážky bývají i v těch rodinách, kde se
na vánoční chystání vynaloží mnoho úsilí a námahy.
Vánoční radost, co to je? „No přece, aby děti dostaly všechny dárky, co si
přejí“ - řekne tatínek. A maminka? „No přece, aby bylo napečeno hodně cukroví,
aby se mi povedla vánočka, aby kapr na Štědrý večer byl akorát a krocan na Hod
Boží se jen rozsejpal. A také musí být každý hadřík v domě vypraný, každý kout
vysmejčený.“
Je to úkol na umoření, když si to takhle rodiče naplánují. A přece je to málo,
přece je to špatný program. Vaše děti se jistě těší na dárky, jistě mají rády
sladkosti. Ale stačí obojího polovic, když dostanou to, co potřebují nejvíc:
abyste vy, rodiče, na ně měli čas, abyste s nimi hovořili, vyprávěli, hráli.
Aby vánoční radost byla úplná, musí příprava trvat po celý advent. Kdyby si tak
každý tatínek umínil, že bude každý den aspoň hodinu tatínkem! Aspoň hodinu
denně že se věnuje dětem - to by byla revoluce ve světě dítěte!
Kdyby si tak každá maminka umínila, že i ona bude v adventu víc maminkou, než
uklízečkou, pradlenou, kuchařkou, nákupčí, služkou všech, - to by byl krásný
dárek dětem!
Jak to má v adventu doma vypadat? V prvním týdnu upleteme ze smrčí adventní
věnec, v něm čtyři svíce. Přitom děti pomáhají a maminka vysvětluje, že i my
tak patříme k sobě, jako větvičky ve věnci, že i my tak držíme pohromadě.
Uzavřený kruh bez konce a bez začátku je symbolem věčnosti Boží a našeho
věčného života v Bohu. Světlo svíčky znamená světlo víry, radost, která s
Ježíšem přichází osvítit svět.
U adventního věnce (později u jesliček) koná rodina večerní pobožnost.
Zazpívají adventní píseň, vypravují si o příchodu Pána Ježíše na svět, přečtou
si článek z dobré knížky. Nakonec se společně dohodnou, jaké předsevzetí si na
zítra nebo na tento týden udělají, např. budeme všichni veselí, budeme pomáhat
mamince, budeme stavět betlém a chystat dárky. - Samozřejmě „tajně“, aby to
bylo opravdu překvapení - tedy spolu s maminkou pro tatínka, ale aby on o tom
vůbec nic nevěděl; a spolu s tatínkem zas pro maminku. Ve čtvrtém adventním
týdnu se už děti učí u betléma zpívat koledy, aby je o vánocích dobře uměly.
Smějí stavět v pokoji stromeček, dávat na něj svíčky a ozdoby s velkou bání na
vršek. Také smějí mamince pomáhat péci cukroví, uklízet a smejčit.
Ale hlavně budou znovu a znovu naslouchat krásnému vyprávění o dobrotě a lásce
Boží, která vyhledala hodnou dívku Marii, pečlivého muže Josefa a připravovala
vše, aby mohl k nám lidem přijít Boží Syn Ježíš.
Také některé svátky na počátku adventu nám dávají téma pro adventní rozhovory a
činnost. Svátek sv. Františka Xaverského (3.12.), který byl velkým misionářem,
poslem Boží lásky do pohanských zemí, nám dává příležitost k hovoru o pohanech,
světě před Kristem a nouzi lidí, kteří žijí bez Krista.
Na den sv. Barbory (4.12.) jdeme s dětmi uříznout třešňové větvičky a dáme je
doma do vázy s dostatkem vody, aby nám na vánoční svátky rozkvetly a byly tak
obrazem našeho srdce, rozkvetlého Boží láskou.
Pak přijde den sv. Mikuláše (6.12.), který je ukázkou, jak laskavým, štědrým a
hodným se stává člověk, když se stane křesťanem. Ať už sv. Mikuláš naděluje
inkognito za okno, nebo ať přijde „osobně“ do domu, musí děti vědět, že je to
jen „jako“, že je to náboženská hra. Nic to neubere na zážitku a radosti dětí,
pro hru mají smysl, to je jejich svět.
Svátek Neposkvrněného početí Panny Marie (8.12) to jsou už červánky vánoční
slávy. Děti seznámíme s maminkou Pána Ježíše, s nazaretským domovem a sledujeme
svatou rodinu na cestě z Nazareta do Betléma.
Jak strávit Štědrý večer, na to není žádný recept zapotřebí; každá rodina má
své vlastní pěkné tradice. Jen to je důležité, aby si maminka nenechala moc
práce na poslední chvíli, a nebyla pak nervózní a uhoněná. Je důležité, aby
tatínek byl jednou opravdu jen a jen tatínkem pro své děti, aby celá rodina
byla pohromadě a doma. Bývá mi vždycky líto těch lidí, kteří jezdí Štědrý den
prožít kdesi do hor, na lyže. Sebelepší zalyžování je možné ještě stokrát za
zimu, je dost času si na ně zajet na Štěpána. O rodinnou pospolitost Štědrého
dne se nechají ošidit asi jen ti chudáci, kteří teplo domova nezažili.
Už v adventu se děti pilně učily nazpaměť písně: Narodil se Kristus Pán a Tichá
noc. Teď zpívají s rodiči u rozsvíceného stromečku a vítají Narozeného ve svém
domově. Pak přijdou na řadu dary, symbol vzájemné lásky. Domácí liturgie končí
hostinou lásky, Agape, slavnostní večeří, obrazem té svaté Hostiny Boží, které
se všichni účastní při „půlnoční“ mši v kostele. Svatým přijímáním se promění
srdce všech v jesličky. Šťastná rodina, která zná tuto pospolitost stolu
rodinného doma a pospolitost stolu Páně v kostele.
A že těm malým pomůžeme, aby mohli na sv. Štěpána využít svého práva koledníků
a jít na koledu ke strýcovi, kmotřence a babičce, to patří také k vánoční
radosti dětí. Nadílka je viditelným podobenstvím štědré Boží lásky, která nás
bohatě obdarovává milostí.
Milí rodiče, milá farní rodino, hovořte doma o tom, jak se letos chcete na
vánoce připravovat, jak si chcete navzájem připravit ty nejkrásnější vánoce.
Rozdávat se v lásce, to je podoba Boží v člověku.
Přímluvy
Bože, ty chceš, abychom žili v radosti z tvého vtělení a v těšení na tvůj druhý
příchod. Prosíme tě:
- Za naše malé děti; abychom je
naučili správnému těšení na vánoce.
- Za všechny maminky; aby se nepřetížily předvánoční prací, ale zachovaly se
radostné a svěží.
- Za všechny tatínky; aby po své práci ochotně s dětmi pomáhali mamince při
vánočních přípravách.
- Za všechny naše rodiny aby v nich nescházel ani betlém, ani adventní věnec, ani
adventní pobožnost.
- Za nás všechny; abychom nehleděli na dárky materialisticky - podle peněz - ale
jako na projev lásky.
Pane Bože, voláš k nám dnes,
abychom byli stále připraveni na tvůj příchod. Dej nám svou milost, abychom
letošní advent k této přípravě využili s pomocí Ježíše Krista, našeho Pána.
Uvedení do bohoslužby
Dnes o druhé adventní neděli, nám prorok Izaiáš představí Boží království a Jan
Křtitel nám do něho ukáže cestu.
My se nejprv ptejme každý sám sebe: Jak já si představuji Boží království? A
jak má víra v Boží království působí na můj každodenní život?
Uvedení do čtení
Budeme teď naslouchat známému a slavnému Izaiášovu proroctví o Mesiáši a
jeho království. Snažme se biblické obrazy převést do naší dnešní mluvy,
abychom si uvědomili význam tohoto proroctví pro nás.
Iz 11,1-10
Vyrazí ratolest z pahýlu Jesse, výhonek vypučí z jeho kořenů, spočine na něm duch Hospodinův: duch moudrosti a rozumu,
duch rady a síly, duch poznání a bázně před Hospodinem. Má zálibu v bázni před Hospodinem.
Nebude soudit podle zdání očí, nebude rozhodovat podle doslechu, ale podle spravedlnosti bude soudit chudé a podle práva se
bude rozhodovat pro pokorné v zemi.
Bude bít zemi holí svých úst, usmrtí bezbožného dechem svých rtů. Spravedlnost bude provazem jeho beder a věrnost bude pásem
jeho ledví. Vlk bude přebývat s beránkem, levhart si lehne vedle kozlátka, tele a lvíče budou žrát pospolu a malý chlapec je
bude vodit. Pást se bude kráva s medvědicí, jejich mláďata ulehnou spolu, lev bude žrát jako býk plevy. Kojenec si bude hrát
nad dírou zmije a nemluvně sáhne rukou do skrýše jedovatého hada. Nikdo nebude škodit ani zabíjet na celé mé svaté hoře,
protože poznání Hospodina naplní zemi, tak jako vody pokrývají moře.
Tehdy se objeví kořen Jesse jako znamení národům; pohané ho budou hledat a jeho sídlo bude slavné.
Teď uslyšíme návod svatého Pavla, jak si navzájem připravit a darovat
pěkné svátky.
Řím 15,4-9
(Bratři a sestry!) Všechno, co kdysi bylo napsáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom z Písma čerpali
vytrvalost a povzbuzení, a tak měli naději. Bůh, zdroj vytrvalosti a povzbuzení, kéž vám dá, abyste v souladu
stejně smýšleli podle vůle Krista Ježíše. Tak budete moci svorně a jedněmi ústy oslavovat Boha, Otce našeho Pána Ježíše Krista.
Přijímejte proto jeden druhého do svého společenství, jak i Kristus přijal vás - k oslavě Boží. Tím chci totiž
říct: Kristus se stal služebníkem židů, aby se prokázalo, že Bůh je věrný, aby tím byla stvrzena zaslíbení daná
praotcům; ale také proto, aby pohané oslavovali Boha, že jim prokázal milosrdenství, jak je psáno: Proto tě budu
velebit mezi pohany, tvému jménu budu zpívat chválu.
Celé Judsko vycházelo k Jordánu, aby uslyšelo Jana Křtitele. My ho
uslyšíme zde, teď. Ale dáme si od něj říct?
Mt 3,1-12
V té době vystoupil Jan Křtitel a kázal v judské poušti: Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království.
Jan byl totiž ten, o němž řekl prorok Izaiáš: Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu, vyrovnejte mu stezky!
Jan měl na sobě oděv z velbloudí srsti a kolem boků kožený pás, živil se kobylkami a medem divokých včel. Tehdy vycházel
k němu Jeruzalém, celé Judsko a celý kraj kolem Jordánu, dávali se od něho křtít v řece Jordánu a přitom vyznávali své hříchy.
Když však viděl, že k jeho křtu přichází mnoho farizeů a saduceů, řekl jim: Zmijí plemeno, kdo vám ukázal jak uniknout
trestu, který už hrozí? Přinášejte tedy ovoce hodné obrácení. Nemyslete si, že můžete říkat: Naším otcem je Abrahám!,
neboť vám říkám: Bůh může oživit tyhle kameny a Abrahámovi z nich udělat děti. Sekera už je přiložena ke kořenu stromů,
každý strom, který nenese dobré ovoce, bude poražen a hozen do ohně. Já vás sice křtím vodou, abyste se obrátili. Ale ten,
který má přijít po mně, je mocnější než já; jemu nejsem hoden ani opánky přinést. On vás bude křtít Duchem svatým a ohněm.
V ruce má lopatu a pročistí obilí na svém mlatě. Pšenici uloží na sýpce, plevy však bude pálit ohněm neuhasitelným.
KDE JE KRÁLOVSTVÍ BOŽÍ
Slyšeli jsme právě slovo Boží, které nám oznamuje Boží vůli. Co je teď posláním kázání - slova lidského?
Má to být lidská odpověď na Boží vůli. Má to být hledání, zda a jak můžeme tu
Boží vůli ve svém osobním životě naplnit. A nejen to: má nám dát radost z
poznání a chuť ke konání.
Izaiášův barvitý obraz našeho Vykupitele a jeho království pokoje ještě doznívá
v naší mysli:
Jesseúv potomek, Mesiáš, plný moudrosti, bude podle spravedlnosti rozsuzovat,
podle práva bude rozhodovat. Kam přijde Mesiáš a jeho království, tam bude vlk
přebývat svorně s beránkem a dítě si bude v bezpečí hrát nad dírou zmije.
Jistě všichni rozumíme, že tu není řeč o zvířatech, ale o lidech: člověk nebude
jako vlk dravý. Jeden člověk neuštkne druhého jedovatým slovem jako zmije.
Kristus - Mesiáš - přinese do lidských vztahů pokoj.
Ale Kristus už přišel, už tu byl. Vykoupení už se stalo. Jak to tedy přijde, že
jsou stále ještě mezi lidmi dravci a šelmy a hadi? Kde je to království pokoje?
Copak nepanuje dál na světě nespravedlnost, copak slabší nejsou dál utlačováni?
Copak není dál život plný trápení a nejistoty, copak to nevypadá stále tak, že
právě ti slušní, dobří lidé mají život těžší než darebáci a podrazníci a
dobrodruzi? Kde je spravedlnost Božího království?
A tu není divu, že se věřícímu člověku vnucuje představa, že království Boží a
jeho spravedlnost je záležitostí až „onoho světa“ - až po smrti: Ti kdo v tomto
životě trpěli, přišli zkrátka, ti budou mít za to přednost po smrti, na
věčnosti.
Někde se toto myšlení vyhrotilo až do představy, že nejen vlci a hadi - rozuměj
zlí lidé - ale i Bůh sám sesílá na člověka trápení, sužuje ho úmyslně na světě,
aby ho mohl za to po smrti odměnit.
Tak to není. Kristus to říká jinak. Když blahoslaví lkající a trpící pro
spravedlnost, říká to v čase přítomném, ne v budoucím: Blahoslavení jste, už
teď. Nejen až po smrti, už teď sláva vám.
Nejde totiž jen o to, snášet utrpení, ale o to, zvládnout je. Každé zlo, každé
trápení, je v protikladu s Boží vůlí. Boží vůle nás vede, abychom se snažili
podle svých sil přeměnit zlo v dobro, abychom usilovali vytvořit z materiálu
svého života to nejlepší v dané situaci.
Těžký život dává nejvíce příležitostí k obracení zla v dobro, může být
plodnější a požehnanější
A zkušenost nám to potvrzuje: Lidé, kteří ve svém životě hodně zakusili, bývají
vyzrálí, ušlechtilí, stálí. Jen tak něco s nimi nepohne.
Posmrtné nebe, blaženost onoho světa, si tedy každý člověk buduje už v tomto
životě tím, že než zápecní povalování miluje, že obrací zlo v dobro, že své
vlčí a hadí pudy mění v beránčí a holubičí. Jen ten, kdo se pro dobro rozhodne
za živa a s touto rozhodností je koná, jenom ten je bude mít i po celou věčnost.
Už tedy rozumíme otázce, kde že tedy je to mesiášské království pokoje dva
tisíce let po vykupitelské smrti Kristově. Je v srdcích lidí, kteří je přijali
a pochopili.
Kde Kristus nevešel do lidských srdcí, tam to jsou ještě dnes srdce vlčí a
hadí.
Bratře a sestro: a co já - a co ty? My jsme Krista přijali, my jsme v něj
uvěřili - aspoň si to myslíme. Je už v nás pokoj Božího království? Přestal jsi
už být dravcem?
Pojďme dnes s Janem a jeho žáky vstříc Ježíši. S naším rozhodnutím po změně
života k dobrému přichází už Boží království i k nám.
PŘIPRAVME CESTU PÁNU
Ještě nám zní v uších, co Jan
Křtitel kázal v Judské poušti. Archeologové v té poušti nedaleko Mrtvého moře
vykopali pozůstatky kláštera, kde v dobách Ježíšových žili lidé, kteří volání
Jana Křtitele - vlastně už volání proroka Izaiáše - vzali doslova: „Na poušti
připravte cestu Pánu!“
I dnes jsou muži a ženy, kteří dobrovolně opouštějí svět a odcházejí do
kláštera, aby tam sloužili Božímu království.
„Připravujte cestu Pánu!“ Tento příkaz platí nám všem, zvlášť teď, v adventní
době. Znamená to, že máme všichni odejít na poušť, vstoupit do kláštera? Víme,
že to tak není. Poušť je všude, kde jsou lidé, kteří spolu nemluví. Kteří se
nestýkají. Kteří o Ježíši a jeho evangeliu nic nevědí.
Není snadné v poušti našeho světa připravovat Pánu Ježíši cestu. Je to práce na
celý život. Ale pro tento advent bychom si to mohli zkonkrétnit na tři úkoly.
Ten první zní: připravuj vánoce!
Copak o to, myslíš si, to dělám. Přípravám na vánoce se nikdo nevyhne. Tolik
věcí se musí udělat: vymyslet, komu jaký dárek, pak ty dárky sehnat. Udělat
předvánoční úklid, navařit, napéct. A ještě sem tam i ve všední den zaběhnout
do kostela na roráty a doma dělat adventní černou hodinku s koledami u jesliček
a co vše ještě. Tak co ještě?
Co ještě? To hlavní. Nehoň se! Co děláš, dělej klidně, chutě a s radostí.
Druhý adventní úkol, co mám na mysli, zní: Připravuj SEBE na vánoce!
Jan Křtitel k nám volá: Obraťte se, připravte Pánu cestu. K čemu by byl tvůj
dárek tomu, na koho máš v srdci zlost! Napřed mu musíš odpustit. Co by pomohla
světla na stromečku, kdyby v tobě zůstaly temnoty mrzoutství, urážlivosti a
jaké ještě balvany a propasti. Zpytuj si svědomí před vánoční zpovědí
jaksepatří důkladně.
To je tedy druhý náš adventní úkol: připrav na vánoce sebe - dobrou svatou
zpovědí.
A třetí úkol? Také ten dnes vyhlašuje Jan Křtitel: Připravte i svým bližním
cestu k Pánu.
Cesta k narozenému Pánu Ježíši není jednokolejka - jen cesta tam. Je to
dvoukolejka - od Pána Ježíše zase k lidem. S anděly máme ohlašovat lidem kolem
sebe radostnou zvěst, že i jim se narodil ten, kdo je zachrání, kdo je naučí
radosti, kdo jejich životu dá smysl. Tuhle adventní cestu k lidem známe ještě
méně, než tu první a druhou. Ale kdo cestu hledá, ten cestu najde. Jen to
zkusme, jen to znovu a znovu zkoušejme.
Bratří, mnoho se musíme ještě učit, abychom dokázali vánoce připravit, abychom
sebe dokázali na vánoce dobře připravit, abychom uměli lidi k jesličkám
přivádět.
Pusťme se do toho učení s radostí.
JAK VYPRAVOVAT DĚTEM O PÁNU JEŽÍŠI
Je druhá neděle adventní. V
kostele zní příslib, že už brzo vypučí ratolest z kořene Jesse, že už brzo
budou vánoce. A doma? Kde nepostavili jesličky už minulý týden, vytáhnou je z
krabic jistě v nejbližších dnech. A s jesličkami se vyrojí dětské otázky:
„Mami, co to je; kdo je to?“ - „Teď“ - řekneš si - „je vhodná doba začít dětem
vypravovat o Pánu Ježíši.“
O Pánu Ježíši se nejlíp mluví, až když děti mají vštípenou představu dobrého
Boha Otce; když se naučily mít nebeského Otce rády. Samozřejmě, kde je víc dětí
různého věku, tam se toto pořadí nějak přísně zachovávat nedá. Děti pochytnou
dnes to a zítra ono, ale rodiče musí vědět, jaké je to správné pořadí, aby
doplnili a ujednotili mozaiku různých dojmů.
Poslechněte si vyprávění jedné mladé paní z jejího dětství, odstrašující
příklad adventní katechese v rodině, která poškodila celý náboženský život dětí
až do jejich dospělosti.
Na první adventní neděli postavila maminka doma betlém a řekla nám dětem:
„Tenhle malý chlapeček, to je Ježíšek, Boží Syn. Je u Otce v nebi a Bůh Otec mu
předal všechnu moc nad celým světem. O vánocích sestoupí Ježíšek z nebe na zem
- bude hodným dětem dávat dárky.“
Odpoledne přišla maminka z nákupu a řekla: „Představte si, děti, já jsem dnes
potkala Ježíška.“ Zůstali jsme bez dechu. Ani jsme se nedivili, že se Ježíšek
ukázal mamince a ne nám. Věděli jsme už od maminky, že Ježíšek se dá uvidět jen
těm nejhodnějším dětem, které pokaždé dojedí všechno z talířů, které si
nenadávají. K takovým vzorným dětičkám jsme nepatřili. Teď šlo tedy o to, co
Ježíšek říkal, jestli se na nás nezlobí, jestli nás má rád.
A maminka využívala situace plnýma rukama: „Ježíšek se mě ptal, jestli teď před
vánocemi jste hodnější a já mu přece musela říct pravdu. Ale máte ještě čas do
vánoc se polepšit.“ - A tak byl náš advent plný křečovitého pachtění a snahy,
být pořád a pořád hodné.
Na Štědrý den jsme tábořili u dveří pokoje a nakukovali klíčovou dírkou, jestli
Ježíška nezahlédneme. A zas to byla maminka, která se podívala a hned volala:
„Děti, teď jsem zahlédla andělíčka!“
Je to krásná představa, že se nebe otvírá a přichází napřed svatý Mikuláš, pak
sám Ježíšek, navštěvují děti a dávají jim dárky. Ale je to představa
nepravdivá, pohádková. Když pak dítě slyší, - a často velmi hrubě - povídat, že
nechodí ani Mikuláš, ani Ježíšek z nebe, že dárky kupují rodiče, pak není divu,
že se zhroutí celý svět dětské víry a nemoudří rodiče tak ohrozí víru dítěte.
Naši křesťanští tatínkové by měli umět mluvit svým dětem o Ježíši krásně, ale
bez pohádkových nepravd o nebeské poště malého Ježíška. Jako o Pánu Ježíši,
kterého poslal lidem dobrý Bůh Otec, aby je učil, jak se mají mít mezi sebou
rádi.
A vánoční poselství, vánoční nadílka? Pověz to třeba takto: „Některé docela malé
děti si myslí, že nadílka pod stromečkem jsou přímo od Ježíška z nebe. Vy už
tomu jistě rozumíte líp. Říkáme, že je to nadílka od Ježíška proto, že to byl
Pán Ježíš, kdo naučil lidi, že mají mít rádi malé děti a že jim mají dělat
radost dárky. Představte si, jak to bylo na světě hrozné před Pánem Ježíšem. To
se rodiče v mnoha zemích o děti vůbec nestarali. Když se dítě narodilo, ukázali
je otci. Ten se na ně podíval a když se mu nelíbilo, ukázal palcem dolů. To
znamenalo, že mají dítě zabít. To je pak hodili do řeky nebo do kanálu. Když
tatínek nechal dítě naživu, zas nezůstalo u rodičů - dali je na vychování jiným
lidem - otrokům. Kdepak, aby se rodiče s dětmi bavili nebo si s nimi hráli;
kdepak aby jim dávali dárky nebo dělali radost. Teprv až byly děti dospělé,
začali se s nimi rodiče stýkat. Teď už rozumíte, proč říkáme, že dárky dětem
jsou od Pána Ježíše: to on naučil rodiče, aby měli děti rádi, aby se o ně
starali a dělali jim radost dárky.“
Nebudeme také při hovoru o Pánu Ježíši zdůrazňovat čas minulý. Tedy ne Ježíš,
který byl, žil, kdysi dávno, ale Ježíš, který žije, je. Teď už je zase u Otce,
ale nám stále blízko, aby nám mohl pomáhat.
Na této základní informaci nemusí dítě při dospívání nic měnit, naopak, může k
ní připojovat stále další poznatky, jak Pána Ježíše postupně poznává, jak roste
jeho láska k němu.
Aby si dítě mohlo Pána Ježíše snadněji představit, má nad jeho postýlkou viset
obrázek Pána Ježíše. Nejlépe obrázek dospělého, živého, laskavého Pána Ježíše;
- třebas obrázek, jak Pán Ježíš žehná dětem. To je pro dítě nejsrozumitelnější
a nejvýhodnější představa.
Poděkujme s radostí Bohu, že ho svým dětem můžeme hlásat a představovat zcela
prostě a přece pravdivě.
Přímluvy
Pane, svátky církevního roku
jsou poselství, která nás seznamují s tvou vůlí. Prosíme tě:
Za lidi, kteří dnes plní obchody; aby nezapomněli, že
bez lásky je sebedražší dárek bezcenný.
- Za lidi zatrpklé, kteří se cítí osamělí a zklamaní; aby
našli dobré přátele a skrze ně i Přítele Ježíše.
- Za nás všechny; abychom si sami nestáli v cestě svou
úzkoprsostí a povrchností, když máme jít za tebou.
- Za naše farní společenství; aby skrze nás přišel
Kristus k lidem, co jej neznají.
- Pane Ježíši, ty jsi ten, který
má přijít a zřídit v naší době a v našem světě své království: Přijď už tedy,
Pane Ježíši. Přijď a neváhej.
Uvedení do bohoslužby
Dnes o druhé adventní neděli, nám prorok Izaiáš představí Boží království a Jan
Křtitel nám do něho ukáže cestu.
My se nejprv ptejme každý sám sebe: Jak já si představuji Boží království? A
jak má víra v Boží království působí na můj každodenní život?
Uvedení do čtení
Stává se v našem životě, že se cítíme bezradní, bezmocní, nemůžeme dál: „Tady
by pomohl jen zázrak,“ říkáme si. A když z toho nakonec vyjdeme, někdy si
uvědomíme, že Boží ruka byla opravdu s námi. Ne křiklavým kouzelnickým zásahem,
ale nenápadně, tiše a účinně. Naše víra se od té doby opírá o osobní zkušenost.
Můžem pak říci: „Já to mám zkušené, já už jsem Boží pomoc zažil.“
Dnešní slovo Boží v nás chce upevnit víru v Boha, který pomáhá, i když to
nepozorný člověk nevidí.
Vyznejme svou malověrnost a odřekněme se jí.
Uvedení do čtení
První čtení je jako krásná báseň v próze. Izaiáš chce povzbudit
všechny bázlivé: Bůh může dát rozkvést i poušti, - Bůh může dát zdraví
nemocnému, - spolehni se s důvěrou na toho, který vše může obrátit k dobrému.
Iz 35,1-6a
Zaraduje se vyprahlá step, jak lilie zajásá a vykvete poušť. Bujně vykvete, zajásá, zaplesá,
zavýská. Bude obdařena nádherou Libanonu, krásou Karmelu a Šaronu. Můj národ uvidí slávu Hospodina,
vznešenost našeho Boha.
Posilněte skleslé ruce, ochablá kolena upevněte! Malomyslným řekněte: Vzmužte se, nebojte se! Hle,
Bůh váš přináší odvetu, odplatu božskou! On sám přijde a spasí vás!
Tehdy se otevřou oči slepých, odemknou se uši hluchých. Tu poskočí chromý jak jelen a zaplesá jazyk němého.
Vrátí se ti, které vykoupil Hospodin, s jásotem přijdou na Sión, věčné veselí bude jim věnčit hlavy,
dojdou radosti a veselí, prchne starost a vzdychání.
Druhé čtení jakoby navazovalo na myšlenku prvního, ale ve věcném,
realistickém tónu svatého Jakuba. Ano, Bůh pomáhá těm, kdo v něj
důvěřují, ale Boží pomoc se neobjevuje hned, divem. Bůh není kouzelník. Jakub
srovnává Boží působení s prací rolníka.
Jak 5,7-10
Bratři a sestry, vydržte všechno trpělivě až do té doby, kdy přijde Pán. Podívejte se na rolníka,
jak čeká na drahocennou úrodu! Čeká na ni trpělivě, až přijde podzimní a jarní déšť. Vydržte i vy trpělivě
a posilněte své srdce, neboť příchod Páně je blízko.
Nestýskejte si, bratři a sestry, jeden na druhého, abyste nebyli souzeni. Hle, soudce už stojí přede
dveřmi! Vezměte si, bratři a sestry, za vzor v utrpení a trpělivosti proroky, kteří mluvili jménem Páně.
Evangelium vypravuje o poselství, které Jan Křtitel poslal za Pánem
Ježíšem: Jsi-li Mesiáš - tak proč netrestáš hříšníky, nehubíš darebáky,
proč nezačínáš s čistkou ve světě? A poslouchejme, jak překvapivá a krásná je
Ježíšova odpověď: Boží síla neničí, ale hojí a zachraňuje.
Mt 11,2-11
Jan Křtitel slyšel ve vězení o Kristových činech. Poslal tedy k němu své učedníky
s dotazem: Ty jsi ten, který má přijít, anebo máme čekat jiného? Ježíš jim odpověděl:
Jděte a oznamte Janovi, co slyšíte a vidíte: Slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou
očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají, chudým se hlásá radostná zvěst. A blahoslavený,
kdo se nade mnou nepohorší.
Když odcházeli, začal Ježíš mluvit k zástupům o Janovi: Co jste vyšli na poušť vidět?
Snad rákos, zmítaný větrem? Nebo co jste vyšli vidět? Člověka oblečeného do jemných šatů?
Ti, kdo nosí jemné šaty, jsou přece v královských palácích. Co jste tedy vyšli vidět?
Proroka? Ano, říkám vám, víc než proroka. To je ten, o němž je psáno: Já posílám svého
posla před tvou tváří, aby připravil cestu před tebou. Amen, pravím vám: Mezi těmi, kdo
se narodili ze ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel. Ale i ten nejmenší v nebeském království je větší než on.
JSME NA SPRÁVNÉ CESTĚ
Dnes je postava Jana Křtitele
zase v popředí biblického čtení. Ne jako kazatel, který hřímá světu do uší na
kazatelně pouště, ne jako mocný předchůdce Páně, ne jako muž neochvějné víry.
Jan Křtitel je dnes bezmocný vězeň, umlčený zdmi kriminálu, znejistěný,
pochybující o samém Ježíši - Mesiáši: „Jsi ty ten, který má přijít, nebo máme
čekat na jiného?“ Ve vězení je ticho, nic se tam neděje. Před časem Jan s
pevnou vírou ukazoval na Ježíše: „Tento musí růst!“ A teď se mu zdá, že Ježíš
neroste, není dost aktivní, dost výbojný, věc Božího království nepokračuje!
Většina z nás jistě cítí, že i nám nejsou podobné otázky a podobné nejistoty
cizí.
My starší jsme vyrostli v pevném křesťanském světě. Vše v našem dětství se
jevilo jasné. Nebylo problémů víry, nebylo otázek, zda Kristus a jeho učení je
to pravé pro lidstvo.
V dnešním světě je mnoho mesiášů, kteří nabízejí světu spásu podle svého
receptu. Je mnoho proroků, kteří ukazují na jiného spasitele než na Ježiše.
Slyšíme, jak rok od roku nabývají ve světě početní převahu nekřesťanská
náboženství. Ne nějakými misiemi, ale populační explozí. V mimoevropských
zemích se rodí nejvíc dětí. Jsou lidé, kterým se zdá, že budhistická meditace
je to pravé. Jsou Evropané, kteří věří, že praví mesiáš je Mohamed. Ježíš byl
jen předchůdce Mohamedův, jako Jan Křtitel byl předchůdce Ježíšův. Obrovské
mešity se staví v Paříži, Londýně, ve Vídni, v Římě.
A mezi křesťany samými? Nejagilnější, nejživější jsou příslušníci sekt, které
se množí jako houby po dešti a mají jen jedno společné: odmítání a zavrhování
církve.
A my - i když se tomu všemu bráníme, i když si říkáme: já vím své, přece nás to
zneklidňuje a mate. Proč Boží království ustupuje, místo aby rostlo? Kde vůbec
je to Boží království, co dělá náš Mesiáš Ježíš? A to už jsou ty dnešní
janovské otázky: Jsi ty ten, který má přijít a zachránit nás? Kde jsi?
Ježíš nám odpovídá totéž, co Janovi. Je proto důležité, životně důležité,
abychom dnes slova evangelia, slova Ježíšovy odpovědi, uslyšeli srdcem,
uslyšeli jasnozřivě, abychom je přímo uviděli: „Jděte a řekněte Janovi, co
vidíte: Slepí prohlédají. Ti co dřepěli na místě jako chromí, ti se nyní hýbou.
Málo mocní nabírají mocnou sílu. Hluší slyší a chápou. Mrtví vstávají ze své
mrtvolné pasivity.“
Rozumíte té odpovědi? Otázka po Božím království není slovo do diskuse, ta se
nevyřeší debatováním, náboženskými spory, to není věc mudrování. Boží
království se musí žít. Boží království je věc činu, jednání, chování lidí.
Děti Božího království o pravdě nedebatují, oni jdou a konají ji. O lásce
nemudrují, ale v lásce žijí. Jdou za láskou, bratrstvím, smířením.
Tak to platilo v minulosti, tak to platí i dnes. V Indii, kde ztroskotaly celé
generace misionářů a kazatelů, kteří marně a bezvýsledně Krista kázali, tam
vyrostla za pár let desetitisícová rodina křesťanů v rukách Matky Terezy, která
nekázala. Ona nekázala ústy, ale šla a láskyplně se ujímala těch, které
společnost vyloučila.
A nejen v Indii, všude to platí: Ne ten šíří Boží království, kdo o křesťanství
diskutuje, ale ten kdo jedná, jak jednal Ježíš.
Současný myslitel převedl
Ježíšovu odpověď Janu Křtiteli do moderní modlitby takhle:
Pane Ježíši, ty jsi jinačí. Ty jednáš jinak, než my běžní lidé!
Ty ses ujal cizoložnice, - když ji všichni zavrhovali.
Tys šel na návštěvu k celníkovi - když se všichni od něj odvraceli.
Tys k sobě volal děti, - když je všichni dospělí od sebe odháněli.
Tys zval Pavla k následování, - když se ho všichni báli.
Tys utíkal před slávou, - když tě všichni chtěli udělat králem.
Tys miloval chudé, - když ve světě platil jen majetek.
Tys uzdravoval nemocné, - když je všichni od sebe vyháněli.
Tys mlčel, - když všichni na tebe křičeli.
Tys na sebe vzal vinu, - když si všichni s Pilátem myli ruce.
Ty jsi vstal z mrtvých, - když všichni usoudili, že je s tebou konec.
Pane Ježíši, ty jsi jinačí!
Děkuji ti za to.
A také už chápu: i mne voláš, abych byl také jinačí! Amen!
TRPĚLIVOST
Ctnost čekáren a rukou v klíně?
„Co jste vyšli na poušť vidět? - Snad rákos zmítaný větrem?“ volá Pán Ježíš v
evangeliu. A my jsme si v duchu odpověděli: „Ne. Jan Křtitel je muž pevný,
stálý, statečný.“
„Podívejte se na rolníka“ - volal k nám apoštol Jakub v epištole. „Tak trpělivě
čeká na úrodu od zasetí až do žní. Vydržte i vy trpělivě! Až do příchodu Páně!“
Co je to ta trpělivost? Ctnost čekáren, front na nedostatkové zboží? Ctnost
rukou v klíně? Umění, jak zabít čas, - jak to kdosi nazval?
Kdepak. Kdyby rolník nechal ruce v klíně od zasetí do žní, moc by toho
nesklidil. Trpělivost není ponoření se do snění, ospalá pasivita.
Zcela naopak: Je to umění vydržet při práci, vytrvat při díle, zůstat aktivní
od započetí až k realizaci, až k dovršení.
Střed mezi zoufalstvím a hněvem
Trpělivost je ctnost vytrvalé práce, která se nedá odstranit neúspěchem.
Teologové říkají, že v plnosti ji mohou mít jen lidé pevně věřící, kteří vědí,
že od nich se sice žádá plné pracovní nasazení, ale výsledek že je v ruce Boží.
Dramaticky vyjádřeno, je trpělivost pozice středu mezi zoufalstvím a hněvem.
Kdo totiž pracuje s pocitem, že vše záleží jen na něm, ten se bude rozčilovat
nad vším, co mu překáží a bude mít sklon to násilně, brutálně odstraňovat; -
anebo dá pasivně ruce do klína, když se mu překážky nakupí do nepřehledné
výšky.
Teprve křesťanská důvěra dokáže trpělivě znovu a znovu začínat práci na lepším
zítřku. Ani nervózně, ani apaticky, ale s „angažovaným klidem“, jak Chardin
přeložil ignáciánský výraz „indifferentia“, aby vysvětlil v čem spočívá
křesťanova trpělivost.
Proč je trpělivost ctností?
Povězme si ještě, proč je třeba zdůrazňovat, že trpělivost je ctnost?
Ctnost je opak „hr“ pudu, instinktu, toho, co je nám vrozené. Žádná ctnost není
vrozená, nelze počítat, že se v člověku automaticky sama projeví. musí se
vypěstovat, natrénovat, nacvičit jako sportovní výkon. A o trpělivosti to platí
především. Dítě se rodí netrpělivé, netrpělivý křik je první jeho řeč.
Netrpělivost je i vlastnost mládí. Samé vzpoury, revoluce.
A jestli se to člověk v mládí nenaučí, aby rozumem a vůlí vzbouřené pudy a city
ovládal, pak ztrácí rovnováhu, trpělivost. Buď zahoří zlostí nebo se zastudí
sebelítostí, rozmrzelostí, náladovostí. Není snad ubožejší člověk, než ten,
který se neumí ovládat. Co s ním?
Bůh nestvořil člověka jako přírodní živel, ale jako osobnost. Trpělivost stojí
na sebevládě. Je třeba se tomu od dětství učit.
Nezbytná pro jednotlivce i společnost
Neukázněné děti jsou protivné, ale netrpěliví dospělí jsou katastrofální.
Nedovedou čekat na zralou lásku, a tak se vrhnou do milostných dobrodružství,
která skončí nuceným sňatkem, nechtěnými dětmi, otrávenými životy a rozvratem.
Nedovedou trpělivě jet v koloně aut a tak bezhlavě předjíždějí a ohrožují život
svůj i druhých.
Nedovedou trpělivě počkat, až odezní rodinná hádka, splašeně se honem
rozvádějí, a ošidí se o jistotu usmířeného vztahu po překonané krizi.
Kde vzít dost trpělivosti?
Člověk se svatým nebo ctnostným nerodí. Novorozeně je sice nevinné, ale jeho
nevinnost je v nevědomosti. Ctnost dospělého je v poznání a svobodném
rozhodování.
Jak se učil trpělivosti velký křesťan naší doby, papež Jan XXIII., svědčí
stránky jeho duchovního zápisníku:
„Ježíš trpělivě snášel, když ho označovali za svůdce, nevědomce, blázna.
Neztratil nikdy klid a sebevládu, nezačal se hádat nebo prát s protivníky. - Já
to chci také tak. Zachovat klid, když mě pomlouvají, když mě přeloží třebas na
nejposlednější místo, když překroutí má slova a nedají mi příležitost k
obhajobě.“
Na jiném místě píše:
„My křesťané můžeme mít plnou důvěru, že se nám vše v životě obrátí k dobrému,
jen když se stále učíme žít podle evangelia. To znamená: Když jsme trpěliví,
když se snažíme, tam kde můžeme, zlé oplácet dobrým a ostatní necháme jít svou
cestou.“
Že to papeži Janovi nebylo vždy lehké, zůstat trpělivý, o tom svědčí, že si na
závěr duchovní obnovy (před tím, než se stal papežem), opsal výrok sv.
Františka Saleského, - Chci být jako ten ptáček, co zpívá v trnitém hloží.“
Cvičení trpělivosti v podobě radostného připravování a vytrvalého putování k
vánočnímu setkání v Betlémě, to je adventní cesta vskutku převýborná.
Amen.
JAN KŘTITEL V ROZPACÍCH
Kdo dnes opravdu pozorně
poslouchal čtení evangelia, musel se polekat a žasnout:
Co se to děje s Janem Křtitelem, že pochybuje o Pánu Ježíši? Přece on první v
něm poznal Vykupitele, vždyť on ho jako hlasatel představoval národu: Hle - to
je ten Beránek Boží...
A teď je Jan na rozpacích: „Jsi ten, který má přijít - nebo máme čekat jiného?“
Veřejné mínění v celém Izraeli se shodovalo v jednom: Svět je špatný, poměry
jsou zlé, neudržitelné. Takhle to dál nejde. Musí se něco stát. Jen co přijde
Mesiáš, ten udělá pořádek. Co a jak se musí změnit, o tom bylo dvojí mínění.
Jedni si myslili: bude to nový bojovný David - vůdce revoluce, král věřících.
Druzí tvrdili: bude to nový prorok, snad Eliáš - zatratí hříšníky, spálí je
ohněm, bude všechny hrozně soudit. A bude poustevničit jako Jan.
Co z toho splnil Pán Ježíš?
a) Nechal se nazývat Syn Davidův - ale nechtěl změnit svět revolucí - válčit
nechtěl.
b) Nechal se nazývat prorokem, novým Eliášem - ale hříšníky
neproklínal, nezatracoval - odpouštěl jim. Nežil jako poustevník - jedl
a pil jako normální lidé. Nenaváděl lidi k útěku ze světa na poušť.
Co to tedy Pán Ježíš hlásal?
Něco docela nového, co tu v lidských dějinách ještě nebylo. Zcela nový recept
na změnu poměrů, na zlepšení špatného světa. Tehdy tu novou, radostnou zvěst
vyjádřil jediným slovem: METANOEITE ! V dnešní češtině by to musel vyložit více
slovy.
Lidé, nepachtěte se zbytečně
s plány na revoluce - na změnu špatných poměrů.
Lidé, neničte si nervy rozčilováním nad poměry.
Lidé, to vše nevede k ničemu.
Lidé - změňte k lepšímu každý sám sebe.
METANOEITE - změňte své
smýšlení - to je jádro učení Ježíše Krista: Říká nám tím:
Děti, přestaňte si stěžovat na rodiče, že mají chyby, vždyť vy je máte také.
Rodiče, přestaňte hubovat na děti, že mají chyby, vždyť vy je máte také.
Dělníci, přestaňte hubovat na mistry.
Vedoucí, přestaňte láteřit na zaměstnance.
Stěžování na druhé nevede k ničemu. Druhého nezměníš. Jediné, co změnit můžeš,
to jsi ty sám. Nad sebou máš moc. Změň tedy sebe a svět bude hned o něco lepší.
Hledej chyby především na sobě!
Přátelé, blíží se vánoce. Ježíš se narodil jako chudé dítě. Změňme se tedy
aspoň v tomhle. Nedělejme aspoň my, křesťané, z vánoc záležitost kšeftu,
obchodu. Nenechte se ohloupit hlučící reklamou. Změňte své smýšlení tak, aby
vaše vánoční dárky byly projevem lásky, ne měřítkem, jak plná je peněženka.
Řekněte sami: je křesťanem, vyznavačem chudého Ježíše, chlapec, který doma
vyhrožuje: Jestli nedostanu to, co chci, budu celé svátky protivný a zlý.
Je křesťanem mládenec, když jeho děvče musí trnout starostí: Stačí mu jako
dárek ta šála, nebude se mu zdát, že jsem ho odbyla lacino?
Je křesťankou dívka, která, ač si sama ještě nevydělává, vysává svými nároky
celou rodinu: „V tom starém kabátě se přece už nemohu ukázat na ulici, je
staromódní - letos se nosí jiný!“
Zastavte ten kolotoč!
Neruinujte sebe i druhé nákladnými dárky: chtějte a dávejte maličkosti, symbol
čehosi velikého:
Místo peněz si darujte l á s k u , dobré zacházení: Tam je Boží království, kde
slepí vidí, hluší slyší, chromí poskakují jako jelen.
Kdo byl chromý, když měl pro něco zaskočit, posloužit, udělat, ať je poskočný
jako jelen.
Kdo byl jako slepý, aby neviděl, že bližní potřebují pomoci - ať prohlédne.
Kdo byl hluchý, když jej o něco žádali - ať slyší a pomůže! Změňme své smýšlení
i jednání, staňme se lepšími. To bude ten nejcennější dárek druhým, tak se v
nás začne naplňovat i Boží království.
Přímluvy
Náš Bůh ví, jací jsme:
ochotně bychom změnili celý svět. Přísně žádáme, aby se změnili a polepšili
druzí, ale sebe sama změnit, to je nám zatěžko. Proto tě prosíme:
-
Pomoz nám, abychom se snažili být přísní na sebe a
laskaví ke druhým.
- Dej, ať netoužíme po nákladných dárcích; ať ceníme víc
lásku než peníze.
- Smiluj se nad dětmi, které v zemích, kde se bojuje,
trpí hladem, bídou a nemocemi.
- Dej nám radost z poctivé práce.
- Obměkči zatvrzelá srdce a naplň je láskou a odpuštěním.
- Pošli dobré lidi k osamělým a opuštěným.
Pane Ježíši, my tě nikdo
neznáme, jak vlastně jako člověk vypadáš. Ale přece dobře víme, v čem a jak se
ti máme podobat. Dej nám chuť a radost, abychom se ti podobali svým chováním,
jenž žiješ a kraluješ na věky věků.
Uvedení do bohoslužby
Na našem adventním věnci svítí už všechny čtyři svíčky, je čtvrtá adventní
neděle. Doma i v kostele děláme poslední přípravy na svátky.
Podívejme se trochu zpět: Jak jsme využili adventu v našich rodinách? Jak jsme
hovořili s dětmi o smyslu vánoc, učili se s nimi koledy? Jak jsme připraveni na
Štědrý večer doma, aby byl hezký, v pokojné pospolitosti celé rodiny? Jak jsme
připraveni na společné svaté přijímání farní rodiny při slavnosti Narození
Páně?
Upřímně litujme všech nedostatků.
Uvedení do čtení
Abychom mohli s užitkem naslouchat čtení z proroka Izaiáše, připomeňme
si: Bůh potřeboval Abraháma ke splnění svých plánů s člověkem, potřeboval
krále Achaza, dívku Marii, tesaře Josefa. Bůh potřebuje každého člověka i
každého z nás, abychom spolupracovali na jeho království.
Iz 7,10-14
Hospodin promluvil k Achazovi (skrze proroka Izaiáše): "Vyžádej si znamení od Hospodina, svého Boha,
ať hluboko v podsvětí či nahoře na výšinách!"
Achaz však řekl: "Nebudu žádat, nebudu pokoušet Hospodina."
Tu pravil Izaiáš: "Slyšte tedy, Davidův dome! Nestačí vám omrzovat lidi, že omrzujete i mého Boha? Proto
vám dá znamení sám Pán: Hle, panna počne a porodí syna a dá mu jméno Emanuel, to je ´Bůh s námi´."
Teď si budeme číst začátek listu sv. Pavla Římanům. Hned v první větě
říká, co mu nejvíc leží na srdci: Tento potomek Davidův je Boží Syn a my
jej máme o vánocích nejen oslavit, ale i hlásat všem národům - tedy přinejmenším
své rodině.
Řím 1,1-7
Pavel, služebník Ježíše Krista, povolaný za apoštola, určený k hlásání radostné zvěsti. Bůh ji už předem
slíbil ústy svých proroků ve svatém Písmě o svém Synu. Ten pochází jako člověk z rodu Davidova, duchem svatosti
se prokázal jako mocný Boží Syn tím, že vstal z mrtvých: Ježíš Kristus, náš Pán. Od něho jsme dostali milost i
apoštolské poslání, abychom na oslavu jeho jména přivedli k ochotnému přijetí víry všecky národy. K nim patříte
i vy, protože si vás Ježíš Kristus povolal.
Všem v Římě, které Bůh miluje a které povolal do stavu svatých: milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a od Pána Ježíše Krista.
Uprostřed dnešního evangelia stojí Maria, matka Ježíšova. V prvním čtení
jsme slyšeli, jak bylo odedávna v plánu Božím učinit tuto ženu znamením
celému světu. Uvažujme, jak my můžeme být o vánocích znamením víry a lásky
své rodině.
Mt 1,18-24
S narozením Ježíše Krista to bylo takto:
Jeho matka Maria byla zasnoubena s Josefem. Ale dříve než spolu začali bydlet, ukázalo se, že počala z Ducha svatého.
Protože její muž Josef byl spravedlivý a nechtěl ji vydat pohaně, rozhodl se tajně se s ní rozejít.
Když už to chtěl udělat, zjevil se mu ve snu anděl Páně a řekl: "Josefe, synu Davidův, neboj se k sobě vzít svou manželku
Marii. Vždyť dítě, které počala, je z Ducha svatého. Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš; on totiž spasí svůj lid od hříchů."
To všecko se stalo, aby se naplnilo, co řekl Pán ústy proroka: "Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Emanuel",
to znamená "Bůh s námi".
Když se Josef probudil ze spánku, udělal, jak mu anděl Páně přikázal: vzal svou ženu k sobě.
MARIE, NÁŠ PŘEDVÁNOČNÍ VZOR
V dnešním evangeliu stojí
před námi dívka Maria a slyší Boží hlas, slyší neslýchaný požadavek. Ona, která
dosud není provdaná, nežije s muže, má mít syna. A přesto, jakmile se ubezpečí
že to je Boží vůle, úkol přijímá. I když ví, že to změní celý její život.
My si tu událost představujeme příliš kýčovitě, nyvě, nereálně, pod vlivem
starých obrázků „Zvěstování“, na nichž Panna Maria klečí na klekátku s lilií v
ruce, - a andělsky krásný posel s labutími křídly právě přistává v levém horním
rohu obrazu - obklopen nebeskou září.
Jenže ve skutečnosti to asi byla záležitost velmi prostá, bez líbivých
efektů. Její obdobu jsme zažili i my ve svém životě, a jistě už nejednou.
Kolikrát v životě už i my jsme zaslechli Boží hlas, Boží výzvu, najednou jsme
jasně cítili: Ano, teď bych měl jít a toto udělat. Teď bych měl hned toto ve
svém životě změnit k lepšímu, teď bych se měl takhle změnit na celý svůj
život.
Jenže my na to reagujeme jinak, než Maria. Buď mávneme rukou a řeknem si: to se
nedá uskutečnit! Nebo si řeknem: ano - já to udělám, - ale až zítra, jindy,
později, - a jdem dál, jak jsme šli, nic se nestane.
Jinak dívka Maria. Bez slečinkovského upejpání, bez ženské nerozhodnosti, bez
ženské kupy řečí. Odpoví prostě, věcně, stručně: Fiat, dobrá. Beru to, když to
žádá Bůh.
Také se asi při tom bála. - I v evangeliu se na to vzpomíná, že se polekala.
Není divu, vždyť to bylo mladé děvče. Ale neutekla, necouvla, nevymlouvala se.
Uvěřila Bohu. V plačícím nemluvněti viděla Božího Syna. Jeho nepochopitelná
slova uchovávala v paměti.
Nemusíme se my, katoličtí křesťané, stydět za to, že máme v úctě tuto statečnou
dívku Miriam. Nemusíme se stydět za to, že si vážíme matky Mesiáše, Marie.
Ve všech dobách budou takoví, kteří budou chápat její osobní velikost, kteří si
ji budou brát za vzor pevné víry v Boha.
Pojďme s ní o vánocích vstříc jejímu Synu a naslouchejme jeho slovům tak
pozorně, jak nás Maria nabádá: „Cokoli vám řekne, učiňte,“ - říkala v Káně
Galilejské učedníkům.
Přeji vám do předvánočních dnů ztišení a těšení, aby vaše letošní vánoce byly
opravdu svátky s Ježíšem. noce bez Ježíše, to chtěl kdosi už jednou: jmenoval
se Herodes. Byly to špatné vánoce pro něj a pro mnohé. Ani dnešní vánoce bez
Ježíše v domech, kde se k němu nechtějí hlásit, kde jej z domu vyhánějí, to
nejsou radostné vánoce.
Vám tedy přeju k letošním svátkům:
Lampu se světlem.
Krb s teplým ohněm.
Vánoce s Ježíškem.
POSLÁNÍ CÍRKVE
Jaké je poslání církve
„Služebník Ježíše Krista, apoštol národů“ - Tak se představuje svatý Pavel svým
čtenářům na začátku dopisu do Říma-
Když mluví o čase po zmrtvýchvstání Páně, přechází Pavel do množného čísla: My
všichni jsme dostali od Ježíše milost a apoštolské poslání k tomu, abychom
přivedli všechny národy k ochotnému přijetí víry.
My všichni jsme posláni. Advent končí. Dívka Maria počala z Ducha svatého. Její
muž Josef činí rozvážná a závažná rozhodnutí. Co činíme my?
Byli bychom touto otázkou zaskočeni, kdyby to byla otázka jen na nás každého osobně.
„Co já mohu dělat?“
Ale my cítíme a chápeme, že to „My“ je víc než já. Že to My je oslovení nás ve
velkém organismu, který se nazývá církev Kristova.
Jsme na prahu svátku Božího vtělení, inkarnace. Bůh vstupuje do našeho světa.
Ne jako sváteční návštěvník, který přijde a odejde. Přišel, aby zůstal
podivuhodným způsobem, kterému říkáme církev.
Proč to připomíná teď před vánocemi? Teď je příležitost pochopit, že tahle naše
církev je něco víc, než zač ji běžně máme.
Běžně by většina z nás nepochybně řekla: Církev? To je papež v Římě, a
biskupové a kněží v kostele - také my, věřící.
Teď nám bude srozumitelnější tato odpověď: V církvi Kristus dál hlásá své
evangelium, v ní začleňuje jednotlivce do společenství lásky, v ní nabízí všem
nám spásu.
Služba církve člověku
Zní to velkolepě, viďte?
Autorita, s kterou se tu církev představuje světu, není ani v světské moci
panování, ani v nádheře reprezentace, ale kvalifikovanosti, výbornosti služby.
Ta služba je trojí:
1) Hlásá vykoupení v Kristu.
2) Vytváří společenství Božího lidu z lidí, kteří uvěří v Krista.
3) Učí tento lid Boží, jak žít a působit ve světě ve smyslu evangelia.
Církev nás učí:
Člověkem nemůžeš být sám, bez společenství s druhými lidmi. Bůh se tě zeptá:
Kde je tvůj bratr?
Nemůžeš být Ježíšovým učedníkem bez společenství jeho bratří a sester; bez
společenství Božího lidu, bez jeho rodiny - církve.
Církev se projevuje tam, kde se člověk ujímá slabšího, kde se hledá pravda a
spravedlnost, lidská důstojnost a svoboda. Pracovní metodou církve je láska.
Proto je církev vydána napospas našim slabostem a omezenostem, protože církev
je nejen Kristus, ale i my.
Když hledíme na její slabosti, vidíme sebe. Když hledíme na její slávu, vidíme
slávu Ježíšovu, sílu Ducha svatého.
Služba církve světu
„Pro svět je církev znamením, svátostí spásy! Tak to říká hned v prvním
odstavci koncilní konstituce „Světlo národů“. - „Úkolem církve ve světě je
podporovat a povzbuzovat všechno, co je v lidské společnosti pravdivého,
dobrého a krásného, upevňovat mír mezi lidmi k Boží slávě.“ Tak to říká
koncilní dokument O církvi v dnešním světě (art. 76).
Proto se nemůže spojovat s vládnoucími systémy ve snaze podílet se na jejich
triumfalismu a panování.
Musí jít dál s Ježíšem jeho křížovou cestou, odpouštět kajícím lotrům, těšit
plačící, povzbuzovat ofenzívu bezmocných a bezbranných.
Služba církve Bohu
Církev je tu k službě člověku, lidstvu a v nich a skrze ně Bohu. „Vpravdě je
důstojné a spravedlivé, dobré a spasitelné, abychom ti, Bože, vždy a všude
vzdávali díky...“ zpívá církev při každé mši. „Vždycky“ - říká preface. Nejen
po celý pozemský život, ale i po celou věčnost bude Boží lid oslavovat Boha
tím, že ho bude poznávat, žít pro něj a milovat ho. Mezi správnou službou Bohu
a lidem není rozdílu: „Cokoli jste učinili dobrého jednomu z bratří, mně jste
učinili,“ říká Pán Ježíš.
Doba, kdy slavíme Boha s námi, vánoce, je vhodná k hlubšímu promyšlení našeho
osobního vztahu k církvi, i k zamyšlení nad službou našeho společenství církve
světu a Bohu.
Pojďme vyznat svou víru slovy, kterými ji vyznávala už prvotní církev.
LIDSKÝM ČASEM K BOŽÍMU KRÁLOVSTVÍ
„Ty, osle, ty budeš žít třicet let !“ - Tak řekl Hospodin oslovi, když ho stvořil. - „To je moc,“
bránil se osel. „Co břemen budu muset nosit, co bití dostanu, ani se pořádně
nenažeru. Mně stačí l8 let.“ - „Máš je mít,“ řekl Hospodin.
Psovi řekl: „Dám ti 30 let života.“ - „To je moc,“- bránil se pes. „Co já se
naběhám, co kopanců dostanu, jen kosti budu dostávat, z toho bolí a padají
zuby. Dej mi, Pane, l2 let a budu spokojen.“ - „Máš je mít,“ - řekl Hospodin.
Pak stvořil opici a řekl jí: „Ty můžeš žít třicet let - ty nepracuješ!“ - „Ale
děti se mi smějí, mám pořád dělat všelijaké opičinky. Pane, to unavuje. Mně
stačí deset let života.“ - „Máš je mít,“ - řekl Pán.
Pak stvořil člověka: „Dám ti třicet let života,“ - řekl mu. „Ale, Pane, to je
málo,“ - volal člověk. „Zasadím strom a nedočkám se na něm plodů. Zplodím děti
a nedočkám se na nich radosti.“ - „Dobrá“, řekl Hospodin. „Dám ti tedy třicet
let lidských - a ty budeš žít po lidsku.
Přidám ti 18 let osla - ty budeš žít po oslovsku: budeš nosit břemena jiných a
sklízet za to kopance.
Přidám ti i l2 let psích - to budeš polehávat a budou ti padat zuby.
A přidám ti i deset let opice. To se budeš bláznivě motat a děti se ti budou
smát.“
Tak člověk přišel ke svým 70 letům života.
Jistě jste poznali jednu z moudrých pohádek bratří Grimmů. Ať už jsme v té
první třicítce věku lidského, ať v letech oslí dřiny před padesátkou, ať v psím
padání zubů před šedesátkou, či v opičím věku, stařeckém, kdy se nám i malé
děti smějí, -
- všichni jsme dnes na prahu vánoc a já vám chci dnes hlásat: vánoční radost
všem!
Radost všem, ať žijete v jakýchkoliv podmínkách, v jakémkoliv prostředí, v
jakékoliv situaci. Vánoční radost, že se nám narodil ten, kdo nás v každé
situaci zachrání.
„Radovat se? To snad mohou ti, co si žijí jako v bavlnce, ale já se radovat
nemohu. Já mám trampot nad hlavu!“
Zní to dojemně, ale když se na ty naříkavé lidí blíže podíváme, poznáme, že
mají stejně důvodů k naříkání jako k radování. Už Dostojevský to věděl. Napsal:
„Lidé, co si naříkají, jak jsou na tom špatně, mají většinou vše potřebné ke
štěstí. Jenže oni hledí jen na to zlé.“
Vem si někdy tužku a papír a piš si dva sloupce: Co mi schází? - a co mám? - A
užasneš, kolik dobrého máš.
Čínská žena řekla reportérovi: „Jsem šťastná, když muž má práci a nezbije mne,
když přijde domů.“ - Co za požadavky na štěstí bychom vypočítali my!
Na nedávném synodu biskupů byl také vidět nápadný rozdíl. Evropští biskupové
ustaraní, unavení, plni problémů teologických i pastoračních.
Naproti tomu barevní biskupové říkali:
Nás v Africe sice moří hlad, ale od té doby, co můžeme konat bohoslužbu po
našem, radujeme se, rosteme.
Nás v Latinské Americe moří velkostatkáři a mezinárodní monopoly. Jsme bez
kněží. Ale náš lid se schází k bohoslužbě i bez kněží, pomáháme si navzájem,
držíme pohromadě, radujeme se, rosteme.
Nás v Asii hubí fanatičtí muslimové, ale po koncilu nám Krista hlásají lidé
naší rasy, naší řečí. Rosteme a radujeme se z toho.
A jak my, v Evropě? Jak my
zde v naší farnosti?
Nás nevyvražďují hordy fanatiků. My neumíráme hladem. Na svátky budeme mít
všichni na stole syté a štědré jídlo. Nás nesplachují do moře tajfuny. Nás
neohrožují písečné bouře, sopky, zemětřesení. A přece se pořád litujeme, pořád
naříkáme.
Tahle naříkavost, pesimismus, to je zbytek pohanství - zbytek pohanské
beznaděje v nás.
Odhoďme tu malověrnost. Prožijme letošní vánoce jako křesťané: v radostné
vděčnosti Bohu za to, co máme, za to, co můžeme.
Křesťan se těší z toho, že žije - a je srozuměn s tím, že umře.
Křesťan má rád svět kolem sebe - a lidi kolem sebe.
Křesťan ví, že radost nelze koupit, pořídit jen pro sebe. Radost musím udělat
druhým - a pak ji budu mít sám.
Přeji vám, abyste letošní svátky takto prožili. Pak ať jste ve věku lidském,
oslím, psím či opičím, budete i vy mít vánoční radost Božích dětí.
VÁNOCE HLÁSAJÍ BOHA NA ZEMI
Předvánoční doba vrcholí.
Vrcholí co? Radostné těšení? Duchovní usebrání a příprava na setkání s
Bohočlověkem?
Ale kdepak. Vrcholí nakupovací horečka. Jaképak radostné těšení vidíte na těch,
co se tlačí v obchodech. Maminka vleče za ruku zchvácené dítko, které vyjeveně
kouká kolem, až zakopne ve dveřích obchodu: „Nemůžeš dát pozor, ty nemehlo
jedno!“ Z obchodu se tlačí ven zarudlý a upocený muž a vrčí na manželku:
„...mám tohodle blázince právě tak dost...tyhle vánoce mně můžou být
ukradené...“ - A nad tím koledují všude megafony: dujdaj, dujdaj, radujte se,
veselte se, - tichá noc, svatá noc.
Jsou tohle křesťanské vánoce? Samozřejmě nejsou. A jsou myslitelné nějaké
vánoce nekřesťanské? Leda takový nesmysl, jako karikatura adventu a vánoc.
Nerozčilujte se na své nevěřící spoluobčany, že jim z vánoc zůstala jen slupka,
hřmot, obal, kolébka bez Dítěte. Ani všichni Ježíšovi současníci jej nepoznali,
ani svatý Josef hned nerozeznal v Mariině dítěti Božího Syna.
Někteří lidé neznají Boha vůbec, jiní zase znají jen Boha na nebi, Boha daleko,
v nedohlednu. Ale vánoce hlásají Boha na zemi, Boha, který se stal a je
člověkem. Boha z nebe by byli tenkrát Betlémané přijali, a s jakými poctami,
vždyť to byli zbožní a věřící lidé. Ale pro ty dva lidské chudáky opravdu
neměli místa, ani čas na ně neměli, bylo moc pilno, rušno, jako před svátky.
Boha na nebi je ještě leckdo ochoten uznat, i pomodlit se modlitbičku .., ale
sloužit Bohu člověku v lidech kolem sebe?
V tom člověku, který se na tebe tlačí v tramvaji;
v zákazníkovi, který se nemůže vymáčknout, co vlastně chce;
v manželce, která tě vítá z práce lamentováním;
v dětech, které si dovedou ke zlobení vybrat nejnevhodnější chvilku;
v knězi, který pro tebe není dost zbožný a duchaplný;
ve starých rodičích, kteří nechápou, že na ně nemáš čas;
ano, to je advent, v tom jsou vánoce: Bůh je v lidech kolem tebe, přijal
jejich lidství, ztotožnil se s nimi: Co jste učinili jednomu z mých lidských
bratří, to jste učinili mně.
Teolog Karel Rahner neřekl nadarmo, že odkázat Boha do nebe je totéž, jako jej
pohřbít.
Bůh se stal člověkem z lásky k lidem.
Když toto pochopíme, bude nám vánoční dárek zase jen symbolem lásky a
pozornosti, která se neměří penězi.
Když toto pochopíme, nebudeme si užírat nervy sháněním přesně toho, co není k
dostání, ale budeme vědět, že největším darem celé rodině bude:
Když se rozhodneš ty, tatínku, že v tobě budou mít tvé děti každý den aspoň
hodinu opravdu tatínka - to jest budeš mít pro ně čas a dobrou náladu.
Když se rozhodneš ty, manželko, že nerozplýtváš všechnu svou roztomilost v
zaměstnání, ale ty nejhezčí úsměvy si schováš pro muže a děti doma.
Když se my všichni rozhodneme, že se přestaneme rozčilovat nad nedostatky svých
bližních, nad uprášeností lidských poutníků Marie a Josefa, ale že chceme
raději vidět na lidech kolem, co je na nich dobrého.
Víte, zkuste si dát letos na Štědrý večer navzájem tento dárek: Budeme na sebe
hodní, budeme k sobě ochotní, ode dneška až do Nového roku.
A kdoví - možná, že když to dokážete celý týden, dostanete pak chuť žít tak i
dál.
Bude to výborná vánoční bohoslužba.